Gönderen: 19-Kasım-2012 Saat 11:22 | Kayıtlı IP
|
|
|
Sitemizin adı: www.thomasturkiye.com Sitemizin yaşı: 10 Sitemizin misyonu: Danışmanlık
Tanıtım: http://www.kunefem.info/blog/gelisim-kuramlari/
Bin dokuz yüz ellili yıllara kadar ABD’de meslek
seçimine yardım hizmetleri görgiil (ampirik) bir yöntemle yürütülüyordu
ve çalışmalara temel olabilecek bir kuramsal çerçeve henüz
geliştirilmemişti.
Daha sonra meslek seçme sorununa ekonomik,
sosyolojik ve psikolojik açılardan açıklamalar getiren kuramlar ortaya
atılmaya başlandığına daha önce değinilmişti. Bunlardan özellik-faktör
(trait and factor) yaklaşımı meslek seçimini yaşamın belli bir anında
verilen bir karar, kaza kuramcıları (Miller ve Form) ise meslek
seçiminin savaş, ekonomik bunalım, bir mirasa konma, aileden birini
kaybetme gibi beklenmedik olayların etkisine göre biçimlenen bir olgu
olarak görüyorlardı (Aktaran, Crites,1969).
Ginzberg ve ark. (1951) bu yaklaşımlara bir tepki
olarak meslek seçimi olgusuna gelişimsel açıklamayı getirmişlerdir. Daha
sonra Super’ın Yaşam Boyu Gelişim Kuramı, Tiedeman’ın kimlik kuramı,
Gottfredson’un Daraltma Uzlaştırma kuramı meslek seçimi sorununa
gelişim açısından açıklamalar getirmiştir. Aşağıda bu kuramlar
açıklanmaya çalışılmıştır.
Ginzberg ve ark.’na göre meslek seçimi kararı
yaşamın belli bir anına özgü bir olay olmayıp, yaşamın ilk 20 yılında
gelişen bir süreçtir. Meslek gelişimi tersine çevrilemez, geri
dönülemez (irreversible) bir süreç olup bireyin istekleriyle ona
sağlanan olanakların bir uzlaşmasıdır.
Meslek gelişimi süreci belli bazı dönemlere ayrılır. Bunlar Hayal Dönemi, Deneme Dönemi, ve Gerçeklik Dönemi dir.
Hayal dönemi (fantasy stage) (7-12 yaş)
Bu dönem genel gelişimin çocukluk dönemine rastlar.
Bu dönemin en önemli gelişim görevi çocuk oyunlarını yavaş yavaş terk
edip işe yönelmektir.
Ginzberg ve arkadaşlarına göre çocuklar oldukça
küçük yaşlarda açık ve belirgin meslek tercihleri ifade ederler. Ancak
bu tercihlerde zevk ilkesi pleasure principle) önemli rol oynar;
çocuklar hoşlandıkları mesleklere girmek istediklerini söylerler. Çocuk
bir etkinliği, sadece ondan hoşlandığı için yapar, etkinliğin özüne
duyduğu yakınlık nedeni ile o etkinliği yapmaya yönelir. Bir davranış ya
da etkinlik sonunda yetişkinlerin beğenisini kazanma ya da başka bir
ödül elde etme düşüncesi çocuk için söz konusu değildir. Ancak hayal
döneminin sonuna doğru ana-babanın onayı ya da buna benzer başka
ihtiyaçların doyumu dikkate alınmaya başlar. Örneğin bir etkinlikten,
bir işten başarı elde etme olasılığı, o etkinliğe yönelme ya da ondan
uzaklaşmayı etkileyebilir.
Çocuklukta meslek tercihlerini belirleyen bir diğer
etmen de özdeşim identifıcation) dir. Çocuk bedence küçük olduğu için
kendini yetersiz hisseder ve bu yetersizliğini güçlü yetişkinlerle,
örneğin babası ile, özdeşim kurarak gidermek ister. Yetişkin rolleri de
kendini iş etkinliklerinde en iyi biçimde gösterir. Çocuk böylece
yetişkinlerin iş etkinliklerini oyunlarında temsil eder ve bu yolla
onlarla özdeşleştiğine inanır. Böylece yetersizlik duygusunu bir parça
olsun gidermiş olur. Ayrıca bu süreçte çocuk yetişkinlerin değerlerini
içselleştirir. Bu oyun faaliyetleri çocuğu daha sonraki aşamada meslek
seçimi dönemlerine hazırlar.
Hayal döneminde çocuğun gerçek ile pek ilgisi
yoktur. Yani tercihlerini belirtirken yeteneklerini, mali olanaklarını
düşünmez. Çocuğun zaman perspektifi de henüz gelişmemiştir.
Hayal döneminde çocuğun zaman algısı kategoriktir.
Çocuk için gelecek şu anda olmayan dır. Çocuk geçmişi, şimdiki zamanı ve
geleceği bir devamlılık halinde göremez. Bu dönemde meslek seçimleri
gerçeklikten uzak olup hayal, fantezi ve arzularla doludur. Deneme
dönemine yaklaştıkça gerçeklik faktörünün rolii artar ve çocuk meslek
seçme sorumluluğunun bilincine varır
__________________ Ahmet Vural Kural
|